Dowiedz się więcej, jak zmieni się przestrzeń wokół Wisły i jak będą wyglądać Nowe Bulwary Wiślane.

Wypływając w rejs po Wiśle naszym statkiem wycieczkowym nie sposób nie znaleźć się na brzegu Wisły na popularnych Bulwarach Wiślanych. Zwiedzanie Krakowa rozpoczynamy z naszej przystani Maja i Gucio umieszczonej tuż przy Bulwarze Czerwieńskim. Krakowskie bulwary przez wszystkie pory roku gromadzą tłumy turystów i spacerowiczów, będąc doskonałym miejscem do podziwiania panoramy Krakowa i odpoczynku od miejskiego zgiełku. Jak powstawały obecne bulwary i jak wyglądać będą nowe bulwary wiślane?

Bulwary, które znamy dziś, swoje korzenie mają na początku ubiegłego wieku. Zaprojektowane przez wybitnego Romana Ingardena wiślane pobrzeże kompleksowo zabudowano w latach 1907-1913. Wtedy to powstały charakterystyczne mury na obu brzegach, których pierwotną funkcją i do dziś podstawową była ochrona przeciwpowodziowa miasta. Na życzenie gminy Kraków przy projekcie i wykonaniu zadbano o odpowiednią ornamentykę z pilastrami, wnękami i filarkami bogato zdobionymi. Zaawansowany projekt bulwarów rozszerzono o budowę kanału dla żeglugi śródlądowej po Wiśle oraz przebudowę systemu kanalizacyjnego. Nie wszystkie ambitne zostały jednak dokończone w związku z wybuchem II wojny światowej. Od czasu budowy bulwary nie zmieniły znacząco swojego wyglądu. Rozrosła się roślinność, rozbudowała infrastruktura wokół, a nawierzchnia nabrzeża kilkukrotnie przeszła modernizację celem dostosowania do potrzeb pieszych i rowerzystów.

bulwary wiślane

Projekt nowego zagospodarowania Bulwarów Wiślanych

Mimo że Bulwary w dalszym ciągu są jednym z najbardziej atrakcyjnych miejsc w Krakowie, to ich wygląd widocznie zdradza już nadgryzienie zębem czasu. Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie od kilku lat prowadzi prace nad projektem zagospodarowania przestrzeni w sposób dostosowany do wymagań XXI wieku. Warta około 24,5 mln zł inwestycja zakłada kompleksową rewitalizację obszaru Bulwarów od ujścia Rudawy do mostu Kotlarskiego. Oznacza to modernizację bulwarów: Rodła (między ujściem Rudawy, a mostem Dębnickim), Czerwieńskiego – tam gdzie rozpoczynamy rejsy po Wiśle naszą flotą (pod Wawelem między mostami Dębnickim a Grunwaldzkim), Inflanckiego (między mostami Grunwaldzkim i Piłsudskiego) i Kurlandzkiego (między mostami Józefa Piłsudskiego a mostem kolejowym w Zabłociu).

Projekt nowych bulwarów uwzględnia m.in. wymianę nawierzchni na jasną, która znacznie słabiej absorbuje promienie słoneczne. Uporządkowana ma zostać również przestrzeń – rozdzielenie ciągów pieszych i rowerowych, spójna mała infrastruktura (ławki, kosze itp.) oraz liczne nasadzenia drzew i krzewów. Pojawią się również udogodnienia dla jednostek cumujących przy brzegu, do których zostanie doprowadzone podłączenie wody, prądu i kanalizacji. Całość ma stać się wizytówką miasta i doskonałą przestrzenią do wypoczynku i rekreacji.

nowe bulwary wiślane

Kontrowersje wzbudzać może konieczność wycinki rosnących od lat na brzegach starych drzew. Choć projekt zakłada pojawienie się ponad 400 nowych drzew, zastąpienie starego drzewostanu może zająć kilkanaście lat. Temat ten z pewnością niesie ze sobą duży ładunek emocjonalny i należy podchodzić do jego oceny z dużą ostrożnością. Nie możemy jednak już doczekać się rewitalizacji tej przestrzeni i gorąco zapraszamy do wybrania się na rejs po Wiśle w Krakowie jednym z naszych statków wycieczkowych. Wisła niezależnie od remontu bulwarów prezentuje się znakomicie i zapewnia świetne warunki do wypoczynku na łonie natury.

nowe bulwary wiślane