Dowiedz się więcej, jak zmieni się przestrzeń wokół Wisły i jak będą wyglądać Nowe Bulwary Wiślane.
Wypływając w rejs po Wiśle naszym statkiem wycieczkowym nie sposób nie znaleźć się na brzegu Wisły na popularnych Bulwarach Wiślanych. Zwiedzanie Krakowa rozpoczynamy z naszej przystani Maja i Gucio umieszczonej tuż przy Bulwarze Czerwieńskim. Krakowskie bulwary przez wszystkie pory roku gromadzą tłumy turystów i spacerowiczów, będąc doskonałym miejscem do podziwiania panoramy Krakowa i odpoczynku od miejskiego zgiełku. Jak powstawały obecne bulwary i jak wyglądać będą nowe bulwary wiślane?
Bulwary, które znamy dziś, swoje korzenie mają na początku ubiegłego wieku. Zaprojektowane przez wybitnego Romana Ingardena wiślane pobrzeże kompleksowo zabudowano w latach 1907-1913. Wtedy to powstały charakterystyczne mury na obu brzegach, których pierwotną funkcją i do dziś podstawową była ochrona przeciwpowodziowa miasta. Na życzenie gminy Kraków przy projekcie i wykonaniu zadbano o odpowiednią ornamentykę z pilastrami, wnękami i filarkami bogato zdobionymi. Zaawansowany projekt bulwarów rozszerzono o budowę kanału dla żeglugi śródlądowej po Wiśle oraz przebudowę systemu kanalizacyjnego. Nie wszystkie ambitne zostały jednak dokończone w związku z wybuchem II wojny światowej. Od czasu budowy bulwary nie zmieniły znacząco swojego wyglądu. Rozrosła się roślinność, rozbudowała infrastruktura wokół, a nawierzchnia nabrzeża kilkukrotnie przeszła modernizację celem dostosowania do potrzeb pieszych i rowerzystów.
Projekt nowego zagospodarowania Bulwarów Wiślanych
Mimo że Bulwary w dalszym ciągu są jednym z najbardziej atrakcyjnych miejsc w Krakowie, to ich wygląd widocznie zdradza już nadgryzienie zębem czasu. Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie od kilku lat prowadzi prace nad projektem zagospodarowania przestrzeni w sposób dostosowany do wymagań XXI wieku. Warta około 24,5 mln zł inwestycja zakłada kompleksową rewitalizację obszaru Bulwarów od ujścia Rudawy do mostu Kotlarskiego. Oznacza to modernizację bulwarów: Rodła (między ujściem Rudawy, a mostem Dębnickim), Czerwieńskiego – tam gdzie rozpoczynamy rejsy po Wiśle naszą flotą (pod Wawelem między mostami Dębnickim a Grunwaldzkim), Inflanckiego (między mostami Grunwaldzkim i Piłsudskiego) i Kurlandzkiego (między mostami Józefa Piłsudskiego a mostem kolejowym w Zabłociu).
Projekt nowych bulwarów uwzględnia m.in. wymianę nawierzchni na jasną, która znacznie słabiej absorbuje promienie słoneczne. Uporządkowana ma zostać również przestrzeń – rozdzielenie ciągów pieszych i rowerowych, spójna mała infrastruktura (ławki, kosze itp.) oraz liczne nasadzenia drzew i krzewów. Pojawią się również udogodnienia dla jednostek cumujących przy brzegu, do których zostanie doprowadzone podłączenie wody, prądu i kanalizacji. Całość ma stać się wizytówką miasta i doskonałą przestrzenią do wypoczynku i rekreacji.
Kontrowersje wzbudzać może konieczność wycinki rosnących od lat na brzegach starych drzew. Choć projekt zakłada pojawienie się ponad 400 nowych drzew, zastąpienie starego drzewostanu może zająć kilkanaście lat. Temat ten z pewnością niesie ze sobą duży ładunek emocjonalny i należy podchodzić do jego oceny z dużą ostrożnością. Nie możemy jednak już doczekać się rewitalizacji tej przestrzeni i gorąco zapraszamy do wybrania się na rejs po Wiśle w Krakowie jednym z naszych statków wycieczkowych. Wisła niezależnie od remontu bulwarów prezentuje się znakomicie i zapewnia świetne warunki do wypoczynku na łonie natury.